~Percaya Diri~

>> Sunday, November 15, 2009


Pernah seorang anak kecil merasakan dirinya terasing.Sedang dunia terus berjalan,tanpa sedar wujudnya ada.Namun anak kecil itu merasakan dunia perlu tahu kewujudannya.Dia berhak untuk mendapat perhatian dunia.dalam fikirnya,apabila dunia tahu tentang wujudnya,dunia juga akan nampak Islam yang bersamanya.

Namun fikiran anak kecil itu masih begitu sedikit ilmunya.Dan dia membesar mendapatkan apa yang dihajatinya.Perhatian manusia.Tiap langkah,tiap anugerah,cukup untuk membuat dia berasa gah.

Dia kini bukan lagi anak kecil.Mula meningkat dewasa dengan suatu rasa percaya diri yang begitu utuh dalam dirinya.Setiap perancangan diatur,ia dengan yakin melangkah.Sungguh,ia yakin Allah bersama tiap langkahnya.Tapi dalam yakin,ia terlupa sesuatu.Suatu yang ia sendiri gusar akan apa nya.

Lalu ia terus melangkah.Dengan yakin,tapi dalam gusar yang sayup berbisik.Sekali ia tersadung sesuatu.Lalu tersungkur.Terluka.Dalam.Dalam lukanya itu memberi nya jawapan atas gusar hatinya.

Rupanya langkahnya benar telah teguh.Tapi, ada sesuatu yang kurang.Lukanya itu telah menyelar egonya.Rupanya telah lama ia berjalan bersama yakin pada dirinya sendiri,tapi terlupa bahawa bukan pada dirinya adanya kekuatan.Tapi pada yang menciptakan dirinya.Yang ia sangkakan adalah kekuatan yang teguh di sampingnya sedangkan tiadalah kekuatan sebenarnya melainkan Dia.

Tiadalah ia bisa memikir,melaksana dan melangkah kearah jalan redhaNya melainkan dengan izin dan kudrat yang semuanya hanya milikNya.Dan tiadalan Islam mulia dengannya melainkan ia yang menjadi mulia dengan Islamnya..

0 comments:

link 4 dakwah

BannerFans.com

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP