~Mencari Bidadari Ep.4~

>> Saturday, November 14, 2009





“Wah,bau sambal tumis ikan bilis!”

Mata yang pada mulanya masih kuyu walaupun telah dibasahi air wudhuk subuh tadi tiba-tiba menjadi segar.Masakan tidak,makanan kegemaran.Syifa’ melajukan langkahnya menuju dapur.Rumah kampung memang jauh ke belakang dapurnya.

“Morning ummi!Wah,sambal tumis.Ada pulut kuning ye?”

“Assalamualaikum.Anak ummi nak pergi negara orang putih dah tak reti bagi salam ye?Mesti bangun tadi pun tak baca doa ni...Iye,pulut kuning.”
Syifa’ cuma senyum sumbing bila di fire ummi nya.Iyelah,salam itukan sunnah,mendoakan orang yang ditemui dengan kesejahteraan.Jauh lebih baik dari greetings yang diikut-ikutkan dari budaya barat.Bukan tak boleh,cuma lebih baik ada salamnya.

“Iya Ummi.Assalamualaikum and good morning.Orang baca doa la bangun tadi. Mi,hari ni Angah gi settlekan passport ngan visa tau.Gi ngan Along kot.Tapi tak ajak dia lagi. ”
Tangan Syifa’ cepat saja mencuit sedikit sambal ikan bilis yang masih di dalam kuali.Cepat ditangakap ummi dan dicubit sedikit tangannya tanda larangan.

“Aduih!Ala..sikit je ummi..”

”Sikit pun..Tak baik anak dara makan dari kuali.Tau dek bakal mak mertua,reject.”Tegur Ummi dengan sedikit bebelan tambahan..

”Lambat lagi pun nak kahwin nye..Entah iye entah tidak..He..” Balas Syifa’ selamba.

Ummi faham benar anak gadisnya.Tentu sahaja malam tadi puas menangis atas katil.Tapi dia yakin,dari jodoh dunia yang dikejar anak-anak gadis yang mahu cepat-cepat kahwin takutkan andartu – tak ramai yang betul2 berumahtangga kerana mencari redha Allah dan menurut sunnah,tapi lebih ramai yang menjadikan sunnah sebagai alasan dan ’nilai tambah’ perkahwinan- Syifa’ cukup kuat untuk mencari jalan hidupnya.Malas dilayan-layan rasa emosi anak gadisnya itu.Lebih baik beri dia masa utk pulih sendiri.Silap juga terlepas kata tadi.

”Ha,jangan lupa bagi tahu Kak Long,Angah nak mintak dia teman.Nanti dia dah nak keluar kemana-mana nanti takda teman pulak.Bahaya pergi KL sorang-sorang.” Ummi mengingatkan.

”Ha,iye.” Syifa’ masih sibuk membuka tutup-tutup periuk membuat inspection apa lagi menu pagi yang dimasak Ummi.he..tak sempat nak tolong dah siap..alasan je..

”Ha,dari tercegat kat situ,baik pergi tolong kejutkan si kembar berdua tu.Mesti tidur balik lepas balik dari masjid Subuh tadi tu.”

”Iya2..Ehm..ehemm..” Syifa’ membetulkan suara..mencekak pinggang ,dan...

”ASIFF!!!HADI!!!BANGUN!!!!!!!!!!”

Cukup kuat laungan untuk menggegar seluruh isi rumah.Sampai 10m radius kawasan luar rumah termasuk ayam itik turut terkejut.

”Haish!Astaghfirullahalazim!!”

Spontan laungan Syifa’ terhenti dengan istighfar Ummi.Ummi menggeleng-geleng sambil memegang kepalanya yang tidak sakit.

”Aa.a..sorry Mi..Angah gi ketuk pintu diorang ye..he..”

Terkulat-kulat menjawab,Syifa’ langsung cepat2 menghilangkan diri ke depan mengarah ke bilik adik kembarnya. Fuh,jelingan tajam.Tahu benar akan lagaknya permaisuri murka..hi..

0 comments:

link 4 dakwah

BannerFans.com

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP