Ujian itu macamana ye?

>> Thursday, September 10, 2009


Dalam kehidupan kita sebagai makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT di muka bumi ini kita akan berhadapan dengan berbagai- bagai ujian yang tidak disangka- sangka sama ada kita sedar atau pun tidak, ujian mungkin sesuatu yang sukar ataupun sesuatu yang mudah kita tangani bergantung kepada pergantungan kita kepada Allah SWT.

Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya);
(AL- Balad:4)

Kalaulah dulu kita adalah seorang kanak- kanak, mungkin ujian yang paling besar untuk kita ini kita dikongkong oleh ibu ayah 24 jam, pulang lewat je adanya ujian yang akan menanti. Dan dalam diri ini mengatakan kalau tidak ada kongkongan baru bebas, tapi menginjak ke alam remaja mungkin masalah dikongkong ibu ayah 24 tidak lagi satu masalah tapi masalah yang lain pulak yang berlaku. Antaranya kita menghadapi masalah study dan exam pulak..

Kalaulah dulu kita adalah seorang pelajar dan masa banyak dihabiskan untuk menyiapkan assignment, tutorial, kena hadapi test, exam dan mungkin terlibat dengan beberapa kelab di tempat belajar masing- masing menyebabkan kita kepenatan tapi bila ke alam kerjaya benda baru yang menimpa. Di alam kerja kita sudah kena fikir makan pakai sendiri, budget duit gaji perlu digunakan macamana kalau tidak, tak sampai satu bulan sudah tidak ada duit, bayangkan bila kena bayar sewa rumah, sewa kereta, bil air dan elektrik, tunggakan hutang, bayaran pinjaman dan macam- macam lagi.

Itulah merupakan sunnah kehidupan yang perlu dihadapi oleh semua manusia tidak terkecuali dia bangsa apa, agama, keturunan apa semua akan melalui perkara yang sama belum lagi kita tengok pada zaman seterusnya, zaman dewasa macamana? zaman tua kita macana? Fikir- fikirkanlah...

Tapi adakah ujian yang sama antara kita dengan orang lain boleh melayakkan kita berada pada martabat yang baik di sisi Allah???

Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);
(Al-Mulk:2)

Oleh itu bagi membezakan kita dengan orang lain kita hendaklah mencari sesuatu yang boleh kita buat, apa dia ye? Kita hendaklah menjadi umpama kita diletakkan di laut kita akan jadi pulau yang boleh menyediakan para nelayan beristirehat, diletakkan kita di mana- mana sahaja kita mampu memberikan kebaikan kepada sekeliling kita. Tapi janganlah kita seperti daun keladi yang sedikit pun tidak terkesan walau sedikit pun.

So jawapannya, kita hendaklah menjadi seorang daie. Walaubagaimanapun antara ujian sebagai seorang daie ini ialah kewangan, keluarga, anak- anak, pihak pemerintah, akta- akta yang tidak berpihak kepada daie dan seumpamanya..

Dalam surah di atas,Imam al-Mawardi menafsirkan ‘siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya’ sebagai ‘siapakah di kalangan kamu yang lebih redha terhadap ketentuan Allah dan lebih sabar terhadap ujianNya’.

Jangan sesekali menyalahkan takdir. Allah Maha Adil untuk menzalimi manusia.


"dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hambaNya."
(Fussilat: 46)

Yakinlah bahawa segala yang berlaku adalah dengan takdir Allah. Allah mengkehendaki berlakunya kepayahan dan kesusahan di dalam hidup. Semua itu untuk mengangkat martabat manusia. Lebih tabah kita menghadapinya, lebih tinggi martabat kita di sisi Allah.
Kehidupan generasi awal membuktikan hakikat ini. Mereka diuji dengan pelbagai ujian dalam kehidupan.


Saidina Osman r.a. diuji dengan kematian satu demi satu isterinya (kedua-duanya adalah anak Rasulullah s.a.w.). Rasulullah s.a.w. memujuknya ketika beliau berada di kemuncak kesedihan pulang dari majlis pengkebumian: "Jika aku mempunyai yang ketiga (anak perempuan lain yang masih belum berkahwin) akan ku kahwini denganmu." Tetapi Rasulullah s.a.w. tidak ada lagi anak perempuan lain dan Saidina Osman r.a. tabah menerima hakikat itu.

Saidina Omar r.a. diuji dengan kemarau dan wabak penyakit yang menimpa negara Islam selama bertahun-tahun. Kulit Saidina Omar r.a. yang asalnya berwarna putih kemerah-merahan bertukar gelap disebabkan kekurangan makan dan minum. Umat Islam ketika itu menangisi keadaan dan kesulitan yang dihadapi oleh Khalifah mereka tetapi Saidina Omar r.a. terus bertekad untuk menjadi manusia yang paling sedikit makan dan minum di kalangan umat Islam sepanjang krisis ini berlaku.


Kenapakah manusia yang berjasa kepada umat Islam juga diuji dengan ujian hidup? Kerana kecintaan Allah kepada mereka. Mereka menghadapi semua itu dengan tabah lalu Allah mengangkat martabat mereka di sisiNya. Kemudian mereka diuji lagi dengan ujian yang lebih besar, mereka menghadapinya dan martabat mereka akan semakin tinggi. Demikian pusingan kehidupan.

Begitulah Kita

Hadapilah ujian hari ini dengan tabah. Bersedialah untuk ujian seterusnya yang lebih besar. Jadilah orang yang kuat untuk menghabiskan baki kehidupan. Moga Allah menempatkan kita di kedudukan yang tinggi di akhirat kelak.

0 comments:

link 4 dakwah

BannerFans.com

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP