Kenapa Kita Diciptakan?

>> Saturday, September 5, 2009


Bismillahirrahmanirrahim,
Sidang pembaca sekalian, marilah sama- sama kita menghayati beberapa potong ayat Al- Quran yang mana isi- isi Al- Quran ini telah diturunkan kepada Nabi kita iaitu Rasullullah SAW.


Selawat dan salam terhadap junjungan kita Rasullullah SAW yang mana seperti yang kita imani bahawa beliau merupakan nabi yang terakhir. Syukur ke hadrat Ilahi kita semua, saya dan pembaca- pembaca sekalian sungguh beruntung menjadi pengikut nabi Muhammad SAW.
Sebab apa saya berkata demikian, sebab kita kita dikurniakan bermacam- macam kenikmatan yang tidak dapat diperolehi oleh umat- umat terdahulu.
Antaranya kita dikurniakan bulan Ramadhan yang dalam ayat Al-Quran Allah menyebut yang bermaksud

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
surah Al- Baqarah(ayat 183, surah yang ke2)

Di dalam bulan Ramadhan sahaja kita dijanjikan malam lailatul- Qadar yang mana apabila sesorang mendapat malam barakah tersebut amalannya sama macam 1000 bulan.Subhanallah, walaupun kita merupakan umat yang pendek umurnya tapi disebabkan kelebihan kita diumpamakan beribadat 1000 bulan seperti ibadat umat-umat terdahulu.Bermacam- macam yang Allah berikan dan mungkin 15 pena lain boleh menghuraikan lebih lanjut pasal ini, sebab penulisan saya ini menjurus kepada Kenapa Kita Diciptakan?

Mari kita membelek surah At- Taariq ayat 5 hingga 8

[5](Setelah mengetahui yang demikian), maka hendaklah manusia memikirkan: dari apa ia diciptakan.
[6]Ia diciptakan dari air (mani) yang memancut (ke dalam rahim) -
[7]Yang keluar dari "tulang sulbi" lelaki dan "tulang dada" perempuan.
[8]Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk mengembalikannya (hidup semula sesudah mati),

Dalam ayat di atas menyingkap satu perkara yang kita kena tahu bahawa, Allah suruh kita fikir kenapa kita diciptakan, kalau pembaca pernah belajar kita dilahirkan disebabkan persenyawaan antara benih ayah dan ibu kita, betul x?

Masa belajar Sains dahulu kita akan belajar macamana sperma yang berjuta- juta ingin menembusi satu telur yang dipanggil ovum, betul x? Semua sperma berhempas pulas nak masuk ke dalam telur itu. Antara banyak- banyak itu hanya satu yang berjaya memasuki telur tersebut.

Mari kita bayangkan pada masa itu kalau kita berada di tempat kejadian maka kitalah yang berjaya masuk ke dalam telur itu? Betul tak?Ingatlah semua itu Allah sudah takdirkan untuk kita berjaya memasuki telur tersebut.

Sebab apa Allah mahukan kita diciptakan?Marilah kita renung maksud ayat yang dibawah ini

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
(surah Ad-Dzariyat:56)

dan satu lagi ayat Al-QuranDan

hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.
(surah Ali- Imran:104)

Jadi secara kasar dapatlah kita fahami bahawa kita diciptakan di dunia tidak lain dan tidak bukan adalah untuk mengabdikan diri kepadaNya dan melaksanakan segala perintahNya,

Wallahualam, yang baik daripadaNya dan yang kurang dari silap dan kelemahan diri ini....

0 comments:

link 4 dakwah

BannerFans.com

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP