~Mencari Bidadari Ep.2~

>> Tuesday, August 18, 2009

“Encik Syahid Hanzalah bin Ahmad Lutfi.”



Madihah mengejutkan abangnya yang terlena di kerusi menunggu mendengar nama Hanzalah dipanggil.Hanz dipimpin perlahan-lahan ke kaunter dispensari ubat.Kalu ikut-ikutkan,mahu saja dibiarkan abangnya berjalan sendiri.Lantakla nak jatuh berguling ke apa.Tapi memikirkan muka Hanz yang dah lagi sikit dari sekupang itu,tak tersampai hati Dee,walaupun masih tersisa marahnya yang siang tadi.



Harusnya dia tidak marah melulu-lulu.Menghukum salah abangnya.Walaupun memang salah.Tapi manusia hidup di dunia sebagai da’i,bukan hakim.Menyuruh yang makruf,mencegah yang mungkar,bukan menghukum.Bila menghukum,rasanya penuh emosional,bukan rasional.Dan hasilnya,hanya memuaskan nafsu amarah,bukan syara’.Hm,betul ke apa yang aku fikir ni??Takpa lah.Nanti tanya balik pada Syifa’.Kan Syifa’ tu maksudnya menyembuhkan.Biar disembuhkan sikit luka-luka marah yang sama-sama diparahkan oleh nafsu dan syaitan yang direjam ni.

...


Lelah penat bekerja belum sempat pun hilang.Buka sahaja bilik tidurnya,isi laci meja lampu tidurnya berselerak di atas katil.Bau busuk apa ni?HA?!TAHI KUCING!!!Atas cadar pulak tu.Baru je tukar comforter semalam..Baru je kemas semalam..Sikit lagi Dee nak bertukar jadi Super Saiya.Sambil memicit micit dahinya yang berkerut sakit dan beristighfar menahan marah,pintu bilik Hanz diketuk bertalu-talu.Nasib baik kayu jati.Kalu tidak,dengan bekal black belt karatedo Dee,dah lama pecah.

“ALONG!!!CEPAT BUKA PINTU NI!!”



Hanz cepat sahaja membuka pintu.Kalau lambat,maunya runtuh.Dee dah pun bercekak pinggang terpacak di muka pintu biliknya.Perut Hanz kecut melihat marah adiknya,aura gunung berapi pendam nak meletus.Entah apa yang tak kena dengan budak ni.Tapi dengan konsep iklan DiGi, ‘Akukan Abang..’ dia menayang muka selamba.



“Kenapa Along sepahkan bilik Dee?”



“Uhuk,uhuk..La,sepah apa pulak ni.Tuduh-tuduh pulak.”



“Ummi cakap Along ada masuk bilik Dee nak ambil camera.Ada kan?”



“Along nak amek camera digital Ummi.Ummi kata ada dalam bilik Dee.Jadi Along cari

la.Siapa suruh simpan dalam-dalam sangat.Tapi mana ada Along sep..”



Hanz tiba-tiba terdiam,menepuk dahi teringat sesuatu.

Alamak,terlupa nak kemas! Ish,tula.Kalut lagi tadi cari camera,last-last charger takda.Aleh-aleh,mintak Amin jela bawa kamera pergi ke sungai Tekala tadi.Lupa pulak nak kemas bilik Dee..Habis la..



“Dan,Along tak tutup pintu bilik Dee..Whizz dah berak kat atas katil tau!Along cuci!Dee

tak kira!” Bergegar satu rumah dengan berang Madihah.



“Ala Dee,sori.Along terlupa.Lagipun,mana Along ingat nak kena tutup pintu bilik takut

Whizz masuk.Along kan baru balik dari UK.Masa Along pergi,Whizz tak lahir pun

lagi..”

Hanz cuba memancing simpati Dee.Kepalanya berdesing-desing sakitnya.Seakan ada orang dalam kepalanya tengah pukul Gong kuat-kuat.macam festival dalam Kungfu Panda.gongg...gonggggg.....



“Lagipun Along sakit kepala la..”



“Oo..macam-macam ye.Pergi Sungai Tekala ingat pulak jalan.Konon lama tak balik

Malaysia.Tak kira.Along basuhkan jugak comforter Dee.”



Kepala hanz semakin sakit.Batuknya juga.Hanz sudah tak mampu bertekak dengan adiknya.Jalan mudah -

“Apa-apa jela.Along betul sakit kepala nih.nanti cakap kemudian la.Ok.”



Terus pintu biliknya ditutup meninggalkan Dee yang masih terpacak di muka pintu.Ternganga.Berani betul!



Hm..rupa-rupanya memang sakit.Kira halal la.Lagipun,tambah tolak berbuat makruf dan berkasih sayang sesama manusia.Nabi ajar,sekuat kuat manusia bukan pada fizikalnya,tapi kuat nya ia menahan marah.Dee nak jadi orang kuat.Lagipun tak berapa nak logik bila fikir balik.Benda kecik je.



Eleh,kicik je.Membazir glucose-glucose yang dimakan tu dibuang pada tenaga untuk merembeskan hormone-hormon ketika marah.Ish3.Tapi itulah manusia.Mesti ada sahaja silapnya.Yang penting,setiap kesilapan disusuli dengan istighfar dan kata taubat.Cara sunnah.Restore peacefulness..Kalah yoga.



“Ni ubat demam,makan 2 biji 3 kali sehari.Yang dalam botol ni pulak ubat batuk,minum 10ml 3 kali sehari.Dua dua boleh sebabkan mengantuk ya.Jadi encik jangan memandu la lepas makan ubat-ubat ni.Yang terakhir ni ubat asma encik.2 puff bila perlu.Encik pernah guna ubat asma inhaler macam ni tak sebelum ni?Kalau tidak,boleh saya tunjukkan cara penggunaan nya jika perlu.”



Syifa’ berhati-hati menerangkan satu persatu.Khuatir tersilap cakap kerana mengantuk,dia berdiri sambil memberi penerangan.



Hanz masih terkebil-kebil mengingat satu persatu.Farmasi di UK pun jarang pergi,dah lama tak makan ubat convensional.



“Ha,pernah.Masa kecik dulu.Tapi ingat lagi macam mana.Terima kasih.”

Hanz cuma menjawab lemah sambil menarik-narik nafas yang tersekat kerana hidung

tersumbatnya.Sejuknya aircond ni..



Dee,jom balik.”

Hanz sudah terbayang-bayang tilam Dreamland di rumah.Dee sempat berpaling kepada Syifa’ sebelum beredar,



“Jazakillahukhair la weh.Jangan tidur lagi.Nanti kantoi dengan bos,potong gaji.Kalo bos

hospital takpa lagi.Kang yang Bos akhirat tu confirm tahu.Heh.Ok, Daaa..

Assalamualaikum.”



Syifa’ sekadar tersenyum sambil melambai Dee keluar dari ED.Hm,ada sahaja modalnya si Dee.Agaknya otaknya tak pernah berhenti berfikir kot.Berfikir dan berzikir.Hm,itu yang sepatutnya.Jadi hamba,tapi merdeka,itu yang paling indahnya kalimat tauhid ‘laaila ha illa allah’.Siap dikirimkan para malaikat lagi menemani,memerhati,mencatat amalku,mengaminkan doa dan menjaga seluruh hidup hambaNya.Beserta kekuasaanNya dan pengetahuanNya sentiasa,masakan manusia merasa sendiri.Tidak pernah sendiri hakikatnya.



Hm,dah 5.50.Dah subuh dah ni.Syifa’ memberi isyarat kepada petugas kaunter pendaftaran ED yang masih mamai-mamai yang dia keluar sebentar untuk ke surau.Solat Subuh.Novel Ketika Cinta Bertasbih Episod 2 karangan Habiburrahman El-Shirazy yang menemaninya sepanjang malam diletak dahulu di kaunter.Diganti dengan mashaf Al-Quran terjemahan untuk dibaca di surau.



Ya,subuh telah tiba.Hari baru bakal muncul.Moga Allah ampunkan dosa kita yang semalam dan menghamparkan jalan redha nya untuk hari-hari yang akan datang.Ameen..

To be continued ..

0 comments:

link 4 dakwah

BannerFans.com

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP