Dhuha Vs. Galastosemia

>> Tuesday, January 26, 2010




Ni bukan pasal fadhilat solat dhuha yang boleh menyembuhkan penyakit galactosemia.(Tapi kalau memang boleh,tak tahu la pulak.wallahu a’lam .Dengan izin Allah,tiada apa yang mustahil^^)




Sebenarnya nak cerita al-kisah semalam.Berkaitan dengan solat dhuha la.Bukan dari sudut fiqh ibadah nya (kerana saya bukanlah yang arif tentang ini),tapi tentang pengalaman sendiri yang mungkin boleh member inspirasi untuk kita terus istiqamah melaksanakan sunnah Rasulullah yang satu ini.




Rasanya pasti ramai yang sememangnya tahu solat dhuha dikatakan sebagai pembuka pintu rezeki,(iyalah,kan dalam doa selepas solat dhuha tu kita minta dimudahkan dan didekatkan rezeki yang baik..)tapi kadang-kadang kita sendiri tidak begitu menghargainya kerana tidak memerhati kesan-kesan dhuha dalam kehidupan seharian.(Bukan tiada kesan,kita yang kurang perhati ni..) .




Al-kisahnya begini..




Semalam,seperti kebiasaan hari Isnin lain.Saya perlu bertolak awal dari rumah mak ke kampus untuk menghadiri kelas seawal 8.30 pagi.(Biasanya hujung minggu saya balik ke rumah mak.Jadi bila nak pulang ke kampus selewat mungkin..Still in holiday mood.Macam xnak balik je..).



Perjalanan mengambil masa 1jam jadi memang tak sempat nak solat dhuha dari rumah.Sampai sahaja di kampus,perut memang lapar.Sudah ada pelajar yang berjalan menuju ke dewan kuliah.Tengok jam,”8.06 pagi”.”Sempat lagi ni..”.Jadi saya naik ke surau untuk solat dhuha.Cuak juga takut nanti telat ke kelas.Seperti biasa,surau kosong waktu pagi begini.Bunyi riuh pelajar menuruni tangga dari kolej ke dewan kuliah semakin jelas.




Selesai solat dhuha,saya bergegas menuju ke dewan kuliah.Bajet macam dah lambat..tapi,sampai depan dewan,semua masih menunggu di luar,pintu dewan kunci!Tengok jam,”8.16 baru..” (Rasa macam masa diperlahankan pulak..barangkali berkat solat dhuha^^).




Sambil menunggu pintu dibuka,berbual sekejap dengan rakan sekelas.Alamak,baru teringat assignment biochemistry tak tulis lagi..pasal galactosemia and lactose intolerance.




(Sibuk travel ngan program smua,tp alasan yang paling utama adalah TERLUPA.xkan nak bagi alasan tu kat lecture.Confirm tak leh pakai..aish..).



Dengan terbaiknya,kelas pertama pagi tu adalah Biochem.Ha,lagi baik punya,lecturer masuk-masuk je dia mintak assignment!Katanya,siapa yang tak hantar dalam kelas tu,dia dah tak terima dah lepas habis kelas..




Jiwa dah cuak tahap la..Dalam otak dah kalut cari jalan.Camne2..tapi muka mantain je.Duduk depan muka lecturer.Kalau nampak sangat,kantoi la nanti.Sebenarnya sempat capai medical reference book dari rumah tadi.Tapi dalam buku tu tak jumpa topic galactosemia,ada pasal lactose intolerance je.Yela,buku lama..


Kelas terus berjalan.Masuk topic baru hari ni.Puas nak focus.Alhamdulillah lecturer baik..kami baca doa ramai-ramai sebelum kelas start.Setelah satu jam,lecturer bagi break.Cepat2 keluarkan buku reference yang ada.Lactose intolerance pun,lactose intolerance la..at least ada bendanya dari tak da langsung.Buku dibelek,tiba-tiba terlselak pada satu muka surat:GALACTOSEMIA!!



Subhanallah!Dalam hati tak henti ucap syukur.Tersengeh sorang-sorang.Mana puncanya tiba-tiba jumpa jugak yang dicari.Puncanya satu-hanya ALLAH-. Cepat-cepat jawapan dicari dan ditulis dalam kertas.Seterusnya untuk lactose intolerance.Kebetulan ramai yang sedang berjumpa dengan pensyarah untuk bertanya soalan tentang topic yang baru dipelajari tadi.Jadi masa rehat panjang sedikit.Terasa benar-benar dibuka jalan dimudahkan urusan.Alhamdulillah..



Sebaik siap,perlahan-lahan kertas jawapan diletak diatas meja depan dalam riuh-riuh orang bertanya soalan.Jadi ,pensyarah tak perasan.Ada pula seorang coursemate yang rupa-rupanya baru sahaja siap juga.Kami berpandangan,tersenyum lega..



Moral of the story adalah,rezki yang tidak disangka2 itu sangat manis dan yakin atas pertolongan Allah itu sangat indah..



p/s:Tapi,yang part terlupa buat assignment tu,jangan ikut!!Kena berusaha ni supaya tak jadi lagi..he..





0 comments:

link 4 dakwah

BannerFans.com

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP