~Mencari Bidadari Ep.3~

>> Friday, October 23, 2009

Tangan didepakan dan diregangkan sejauh mungkin.Udara di tepi tasik yang begitu luas itu dihirup dalam-dalam.Terasa oksigen benar-benar meresap ke dalam sel-sel paru-paru dan menggerakkan pembentukan tenaga di seluruh badan.Otak terasa lapang.Petang itu Syifa’ tekad melapangkan fikirannya dari segala masalah dan hiruk pikuk dunia.Waktu khas dengan Tuhan.Sengaja diajak Asif dan Hadi ikut sekali tetapi siap-siap dipesan untuk jogging di kawasan berhampiran.Cukup syarat ada muhrim. Lagipun Ummi dah terpecahkan rahsia dia meng ‘propose’ dan ditolak pada adik-adiknya.Cuma hari ni malas nak bercakap.Jadi Syifa’ lebih senang bercakap dalam hati.. Segala tanya,segala jawab hanya Syifa’ & DIA yang tahu..

Waktu-waktu jiwa kacau dan ketika menerima rejection manusia lah kita jadi lebih dekat dengan Pencipta.Pernah terfikir-fikir juga.Jika itu syaratnya,biarlah selalu di reject dengan manusia pun jika itu yang membuatkannya lebih dekat dengan Allah.Namun,jika diri tidak disukai manusia atas perkara yang juga tidak disukai oleh Allah,betapa sunyi dan ruginya.



Walau bagaimana pun, Syifa’ masih mampu menghela nafas lega bila lamarannya kepada lelaki itu ditolak.Meskipun keputusan sebesar itu diambilnya setelah hatinya teguh dengan apa yang ingin dilakukannya,dengan solat istikharah segala,tidak semestinya lamarannya akan diterima.Mungkin pemuda soleh yang hebat sepertinya ditakdirkan bersama serikandi yang cukup hebat juga untuk membantu perjuangannya.Jika diikut-ikutkan adat dunia,malu tahap giga la bila anak gadis yang melamar si teruna dan ditolak pula lamarannya!



Ala..bukan aku tanya direct pun.Ikut Ustazah pun kan.Apa nak kisah..Lagipun aku kan dah bersedia untuk keputusan macam ni.Urusan Allah kan jodoh tu..Belajar habis-habis dulu. Mungkin belum masanya nak bina Baitul Muslim.Kena UP-kan lagi individu muslim dulu..Otago!Here I come!!



Haaaahh…Lega.Belajar elok-elok,bawak balik master in pharmacy 1st class untung-untung dapat PhD terus,kerja,berbakti pada ummi,abah and paling penting,pada agama..Good girl Syifa’.Long way to go!



“Eeaaaahhh!!!!Ahhh…Leganya…”


Syifa’ melepaskan keluhan beratnya.Nafasnya dihela lega sambil menyaksikan langit redup dengan layang-layang pelbagai warna menari-nari di dada langit.Matanya ditutup sambil mengalunkan zikir dalam hatinya sambil tersenyum.Teringat sepotong kata-kata hikmah,



‘kalau tiada cinta manusia untuk mu,cukuplah cinta Allah menjadi penyuluh hidupmu,kelak ada cinta untukmu dari insan yang mencintai Allah,sebagaimana cintamu terhadapNya.’



Dan Syifa’ membuka matanya.Langit masih indah..



“HADIII!!! ASIFFF!! JOM BALIK!!”


Laungan Syifa’ membuatkan kedua-dua adik kembarnya itu menoleh serentak. Panggilan itu mematikan mood Hadi dan Asif yang ralit memilih layang-layang di gerai layang-layang.

“La..baru nak main layang-layang ni.Dahla paksa orang ikut tadi.Belum apa-apa dah nak

balik.”

Rungut Hadi perlahan sambil dahinya dikerut tidak puas hati dengan tindakan Syifa’.



“Takpela Di.Ikutkan aje.Kan mak pesan,ikutkan aja kata Kak Ngah tu.Dia baru kena reject tu.Karang dibuatnya yang bukan-bukan lagi susah.”

Komen Asif ringkas.Malas nak bertekak dengan Kak Ngah nya waktu-waktu macam ni.Ada yang kena fire nanti.Orang putus cinta,layankan aja…

“Iya,iya..Susah betul jadi orang besar.Kompleks..Dah,jom Sif.”



Asif hanya menjungkit bahu.No komen.Keduanya berlari anak menuju kereta Swift hijau Syifa’ yang diletak di bahu jalan.Untung buat kerja part-time.Syifa’ telah siap menunggu di dalam kereta.Tidak menunggu lama sebelum pintu belakang Swift hijau itu dihempas kuat oleh Hadi.Duduk di tempat penumpang belakang dengan muka berkerut.Tanda protes.Asif tenang mengenakan tali pinggang keledar di tempat penumpang hadapan.

“Haish,ada yang buat muka badak sumbu tak puas hati laa.Baru cadang nak bawak pergi Nando’s kat Alamanda.Tak jadi la camni..” Umpan Syifa’ spontan.



Mendengarkan perkataan ‘Nando’s’ disebut,air muka Hadi terus berubah riak.Duduknya dibetulkan.Kepalanya dijulurkan ke tepi muka Syifa’.Inginkan kepastian.



“Kak Ngah betul ke nak pergi??Nak 1 set blackpepper!!”

Hadi betul-betul senang diumpan dengan makanan.Lagi-lagi ayam.Makan banyak tapi tak naik-naik beratnya.Nak dikata cacing,ubat cacing memang tiap 6 bulan makan.



“La..Bukan tadi jadi badak sumbu ke?Badak sumbu tak makan ayam la..” Syifa’ masih mahu mengusik.



“Haah.hari tu pergi zoo,badak sumbu makan betik je.”Asif menyambung sakat.



Ala..takda,takda.Mana ada badak sumbu.Jomla gi Alamanda cepat.Nanti nak maghrib kat surau tak sempat pulak.Kan ke solat berjemaah itu besar ganjarannya?Ha,nanti tak sempat macam mana?Hee..”



“Pandai saja..Ok.Let’s go my bro!!Pakai seatbelt.Baca doa.Kita rempit pakai Swift hari ni!!Yeah!!”



Syifa’ menghidupkan enjin dan..VVROOMMM!!!!


“WHOOAA!!!YEAAHH!!!”



Laung dan gelak ketawa meraka tiga beradik pecah di dalam kereta.Walupun tidak begitu banyak lap yang boleh dibuat di jalanraya Putrajaya,tetapi cukup untuk membuat Syifa’ puas.Dia harus kuat.Bersama keluarga disinya,demi agama dan perjuangan hidup.Biarpun begitu dia masih seorang perempuan.Ada tangis di balik tawanya hari itu.Namun,Syifa’ tekad,tangisnya biar hanya untuk Allah di tikar sujud…


to be continued..



0 comments:

link 4 dakwah

BannerFans.com

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP